2010-05-17

Nu, har & ska

Det svåraste man kan göra är att mota bort alla negativa tankar som gärna dyker upp i otid. Det kan vara smygande, komma plötsligt eller av egna tankar. Det är lätt att man fastnar sig på småsaker som blir till slut något stort. Jag tror att det är väldigt många som har samma problem. Jag själv gör det också ibland.

Liksom är det lätt att tänka lite för mycket på det förflunta eller framtiden. Det är bättre att tänka på nuet, njuta av det man har NU och inte fastna för det som HAR varit eller SKA komma. Det förfluntan kan man inte ändra för det har hänt. Lämna det bakom dig och se det som lärorika erfarnheter. Framtiden kan man inte heller påverka för det kan ändras hela tiden på vägen.

Det jag tycker om är att i boken står det att det inte finns misstag, bara lektioner. Man ska ta lärdom av misstagen och se detta som en personlig och andlig utveckling. Njut av nuet och ägna dig åt det du älskar göra.

I varje kapitel i boken kan man läsa kloka citat. Som denna:
"Undersök vad du verkligen älskar att göra och ägna sedan all din energi åt att göra det. När du gör det flödar rikedomen över i ditt liv, och alla dina önskningar uppfylls med lätthet och elegans."


6 kommentarer:

Linba sa...

Så sant, jag gör precis som du ältar det som varit eller tänker på framtiden. Man ska ta lärdom av misstaget och då lär man av det och utvecklas då som person. Så brukar jag försöka tänka.
Boken verkar vara intressant tycker jag. Berätta mer när vi ses över en fika. Ta gärna med boken :) så jag får kika i den :)
Stor KRAM

Tjohalia sa...

Ja, samma här.
Stor kram!!!!!!

Madde sa...

Boken verkar vara bra! Ska nog fråga min mamma om hon har boken för hon älskar ju böcker ;) Ta hand om dig, vännen! Kramiz

Madde sa...

Ska nog fråga mamma om hon har den boken för hon älskar ju böcker ;) Ta hand om dig, vännen! Kramiz

Ulrika sa...

Som jag sagt till många personer, bl.a dig, en sådan bok ska finnas på allas bokhylla. För vi behöver få bli påminda och se saker ur andra synvinklar. Jag köpte min häst efter jag läst boken ;-).. Men jag tror inte du köper en häst :)..Sköt om dig!

Livets njutning sa...

Linda: Ja, precis. Vi har pratat om det i förrgår. Tack för en mysig dag/kväll. Precis vad jag behövde. ;) KRAM

Tjohalia: Ja.. :) Kram

Madde: Ja, kolla med din mamma. Kanske hon har den. Annars KÖP den. Den bör finnas i varje hem. Att plocka fram den och läsa ibland när man behöver påminnas. Kramen

Ulrika: TACK för tipset om boken. Hihi, nä ingen häst för mig. Något annat i allafall. Vi får se vad som händer. Det märker ni nog. ;) Kram