2009-06-04

Jordgubbsfrossa

Imorgon är det fredag och första helgen i Juni. Veckan har gått fort. Det märks att det är början på sommaren nu. Student. Skolavslutningar. Svenska jordgubbar. Färsk nypotatis.

Jag längtar till min lilla semester med familjen. Då kommer jag att ladda batterierna ordentligt med familj och vänner i den norrländska naturen. Bada i vedeldad och uppvärmd badtunna på kvällen. Bastu. En dopp i sjön. Duscha på morgonen i utomhusduschen. Sitta framför öppenspisen och mysa under filten samt läsa en bok. Ett glas vin med bästa vänner. Äta på Amenta. Fika på Kanalen eller Rutiga duken. Äta glass på torget. I min barndomstad. Det är sommar för mig.



Vi har njutit av svenska jordgubbar flera gånger nu. Svenska jordgubbar är smak av sommaren. Jag kör ofta varje vecka förbi ett stånd som står bredvid en busshållplats. Jag stannar där ofta och köper hem svenska jordgubbar. Dom är gudomligt goda och barnen älskar att få det till mellis eller kvällsfikat. Det är något som vi gärna unnar oss på sommaren.



Sist jag köpte hem lite jordgubbar så gjorde jag något som är så gott. Jordgubbar med vit choklad och kokos. Det är gudomligt gott med ett glas vitt vin till. Jag och sambon njöt av det häromdagen. Mums! Prova - perfekt som alternativ till godis och chips.

5 kommentarer:

Linba sa...

Mums med jordgubbar. Tack för tips om doppa jordgubbar i vitchoklad och kokos. Ska nog ta och prova det nån gång :) välkomna på söndag!
Kramar

♥ Fyra årstider sa...

Allt detta lät toppen..så skönt att få komma hem och ha det bra.
Kram Lotta

Malin sa...

Mums med jordgubbar med vit choklad och kokos!! Aahhh! Hehe. Trevlig helg. Kram

Felicia sa...

Det är såå gott med jordgubbar och vit choklad ihop! Jag brukar göra fruktgratäng med jordgubbar, bananer, kiwi etc och riven vit choklad över. Sen i ugnen och därefter serveras med glass. Helt lovely! Om ni inte har gjort det så GÖR det, ni kommer också att älska det :) Kram!

Lallis - liv och leverne sa...

Oj så otroligt gott det ser ut:)
Kram Lallis