2009-11-01

Julkänsla



Bild: Sköna hem

Idag är det 1:a november. Julen börjar smyga sig fram. Det kan man se överallt i webbutiker, tidningar, på stan och hos många bloggare. Nu när helgen är över så har julkänslan börjat smyga sig fram. Jag tänker på grankvistar, röda juläpplen, rött band, en massa ljus och olika dofter som saffran, kanel, kryddnejlika och pepparkakskryddor. Jag har inte smakat glöggen än men det har varit nära i helgen. :)



Bild: Sköna hem

Funderar på att skaffa små dikesgranar och ställa dem här och där i huset. Som jag gjorde ifjol. Det var mysigt. Även göra en krans att hänga ute på ytterdörren och plocka in lite mossa och blåbärsris också. Jag tycker om att använda naturens tillgångar i den mån naturen kan offra till pyssel hemma. Jag längtar efter julen.




Idag var det en lugn och skön söndag. Jag har läst tidningar, druckit många koppar hett te och tagit det lugnt.
Jag och lillan är förkylda men det stoppade inte oss från att vara ute en liten stund och höststäda. Det var härligt ute idag. Solen sken och det var skönt ute.



12 kommentarer:

Linba sa...

Hoppas du mår bättre nu med din förkylning. Här är Albert förkyld och är hemma från dagis idag.
Jag börjar också längta efter julen, få pyssla och baka o sånt där som hör ihop med julen är mysig :) Krya på dig och W :)
Kram

Therese sa...

Ja, gud vad mysigt att det snart är jul. Din bror däremot himlar bara med ögonen när jag sätter igång och "julpratar". =) Jag vill fundera hur vi ska pynta granen och vilken sorts krans vi ska ha på ytterdörren, för att inte tala om vilket "småpynt" vi ska ha inne. Men då kommer Stefans förnuftiga röst och säger att det vore "onödigt" att hålla på och sätta upp en gran när vi förmodligen kommer att ha fullt upp med julen i sig, dopet och flytt/renovering av radhuset... och en liten bebis. Och jag är nog tvungen att hålla med. Suck! Men vi ska ju fira julafton hemma hos Stig & Anita så det kommer att finnas en gran på självaste julafton. Och Lia ska få pynta granen hemma hos morfar, så hon kommer inte att missa såååå mycket. =) Fundrar på att köpa en minigran med pynt in till hennes rum (men jag måste kolla hur pass brandsäker dom är). Jäklar vad tråkigt att vi inte kommer att fira jul ihop...=(

Tjohalia sa...

Ja, jag blev också lite sugen på att börja julpyssla, har inhandlat fattigmanssilver ljuskulor och silverfärgad ljuskulor av hjärta, osv.. sen har jag även köpt en bricka som jag tänkt pyssla till julen. Maken tycker jag är tidig.. hihi, men vi har i allafall pyntat lite ute så det börjar se mysigt och fint ut. :-) Kram!

Sussi sa...

Åh, låter jättemysigt!
Känner konstigt nog ingen julkänsla?
Den kommer väl senare.
har för många julgrejor i källaren.. tror säkert tre eller fyra kartonger..Puh..

malin sa...

Jaaa, julmys!!! Bara att mysa för fullt i den mörka årstiden! Krya på er. kram

Malin - I min trädgård sa...

Ja nu blir jag ju jättesugen på att julpynta och planera! Men dina dikesgranar i vatten - hur länge höll de sig innan de började barra? Det är ju bara sååå,snyggt!

Ha det bra!

Kram M

Felicia sa...

Vilka mysiga bilder och jag längtar också efter julen!!! Grymt mycket! En underbar och mysig känsla, vi kanske kan göra nåt kul ihop inför julens ankomst? Pyssla eller baka nåt ihop med barnen? Stor KRAM

Snövita drömmar sa...

Låter som ni haft en ganska trevlig dag trots förkylningar. Javisst längtar man nu till julen, hakar på det tåget direkt. Ha en jätte bra dag!

Stina sa...

Hoppas att du får en bra helg.:-) Kram Stina

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm, mysiga bilder med hopp om att julen snart är här. Te och inredningstidningar, hög mysfaktor! Trevlig helg. Mari.

Madde sa...

Det är ju jättehärligt att kunna längta till julpyssla m.m.! Jag gillar julen men inte snön. Snön är bara okej för att det blir ljust inte så tråkigt som vi har nu med vädret! Skönt för er att ni tog en friskt luft iaf! :) Kram

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Hej på dej Jenny!
Mysiga bilder, jag vill ha en sån 7-armad adventstake.
Jag längtar också till julen och jag kan tänka mej att alla bloggare kommer att visa mycket av julen framöver. :) Men det gör mej inget.

Jag får dock inte prata om jul och pynt för mycket för min sambo och mina söner blir tokiga på mej då...hahaha. De har inte riktigt samma längtan efter julpyssel som jag.

Önskar dej en toppensöndag!
KRAM