2009-09-15

Livets mening

Bild: Från Kreativ Insikt
~
Den här underbara affischen från Kreativ Insikt skulle nog alla behöva. Det behöver jag. För att påminna mig om att livet är inte en enda raksträcka utan det kan vara en krokig väg. Med en del guppar på vägen. Allt har en mening.
~
Jag satt och tänkte på mitt liv. Tio år har gått sen jag tog studenten. Den dagen funderade jag på mitt liv. Hur det skulle se ut och så. Livet blev inte som jag trodde. Det har varit en väldigt krokig väg till där jag är nu idag. Den största chocken var när mitt livs planer blev ändrat för snart 9 år sedan. Det har varit tre tunga år tills jag kom till ett vägskäl i livet och valde väg. Vägen jag valde ledde mig hit där jag är nu idag. Jag flyttade 100 mil söderut och lämnade familj, släkt och vänner.
~
Det har funnits perioder då jag undrat om jag gjort rätt val. Jag hade tvekat om jag inte hade min föräldrar som stöttat mig, mina gamla och nya vänner som förgyllde mitt liv och min egen familj. Jag är glad att jag är där jag är nu idag fast vägen hit har varit lång. Jag vet inte hur livet kommer se ut framöver men jag ser framemot det.

Våga ta steget ut i det okända!

Jag försöker stanna upp ibland och njuta av livet. Speciellt stunderna med barnen. Deras skratt, kramar och bus. Det är därifrån jag får min energi till att orka med studierna. Nu är det mindre än 4 veckor kvar tills examen. Tempot är nu 200%. Full fart varje dag till examensdagen. Jag börjar nu känna att jag inte orkar. Men jag fixar det tack vare min familj. Studerna jag har med dem är en sätt för mig att vila och tanka energi. Att hålla med inredning och fundera hur köket ska vara. Det ger mig också energi för jag gör något som jag tycker om. Liksom att läsa böcker. Jag har nu börjat smått lägga undan skolböckerna på kvällarna och läsa romaner igen. Det är en härlig känsla. Vetskapen om att skoltiden är snart över. Äntligen! :)

~
Varje dag är en gåva.
Ta emot den.
Njut av den.
Gläd dig åt den.

Av Stuart & Linda Macfarlane

6 kommentarer:

Madde sa...

Jättefin affisch och det du skriver... Du är inte ensam om att ha krokig väg... Men visst är det jobbigt och allt kan inte vara så lätt trots att man skulle önska det! ;) Jag har oxå funderat på mitt liv och om jag har gjort rätt??? Det är kämpigt med studier men du gör det kanonbra! Tänk sen vad det känns "gött" att visa upp när du ska söka jobb eller nåt att du har lyckats genomföra det tuffa studier när du har småbarn! Goa Kramiz till min vän!

Linba sa...

Du har så rätt i, livet är krokigt för alla tror jag. Det finns nog ingen rak liv tror jag..
Gillar den sista citat om varje dag är en gåva..
Jag funderar också ibland om jag gjort rätt val i livet, man ska nog inte älta det som varit utan man kan istället försöka se framemot och göra något av det.
Det kommer bli bra för dig är jag säker på.
Kram på dig, vännen

♥ Fyra årstider sa...

Vilka fina ord. Du kommer lyckas och det är så nära. Ta hand om dig. Jag gillar med kreativ insikt
Kram Lotta

Felicia sa...

Ett klockrent inlägg, vännen! Livet är absolut krokigt, det ska vara så. Man lär och växer som person av sin krokiga väg, sina misstag, sina framgångar etc. Man kan välja att älta det som varit eller se det som en erfarenhet. Jag är glad att din väg förde dig hit och att jag fick lära känna dig och bli din vän. Det är tufft nu förstår jag för jag har varit där du är nu. Men snart kan du lägga studierna bakom dig och ta ett nytt kliv ut i livet. Ser fram emot vår mystorsdag :) Kram!

marlene sa...

Absolut går livet så krokig men man minns nog bäst de ljuvliga fina stunder man gottar sig på mest.. Oj vad du kämpar med studier! Vi hejar dig! Snart snart över! Då du får njuta av de böcker som du hellre vill läsa!
Många många kramar!

Livets njutning sa...

Madde: Som någon sa till mig så är livet fylld med dalar och berg. Ibland är det toppen, ibland är det botten. That´s it. Man lär sig av livet. Man blir också starkare av det. KRAM

Linba: Precis. Fast jag ältar gärna i en par dagar sen är det färdigt med det. Då ser jag framåt. Lite skönt att tillåta sig själv älta lite grann, sen får det räcka. ;) Man vet aldrig om man har gjort rätt val. KRAM

Fyra årstider: TACK! :) Kram

Felicia: Tack, det ska jag komma ihåg. Värmer mycket. KRAM

Marlene: Ja, tur att man har härliga minnen så att man kan leva på dem. ;) Hehe. Stor kram